30 mars 2011

Promenad och bakverk

Igår var jag och fästmannen ut på en skön promenad i vårsolen. Det är inte ofta man hinner vara ute och njuta av vädret men denna gång passade vi på. Annars så i helgen bakade jag kokosmums, väldigt goda blev dom och jag rekommenderar dem varmt. Idag har jag också hunnit med lite bakande, mormor fyller år på fredag så min uppgift denna vecka är att röra ihop några små bakverk. Idag provade jag då på kokosbitar, väldigt vad jag fastnat för dethär med kokos. Kan ju kanske ha någonting att göra med att min fästman är galen i kokos :) Imorgon har jag tänkt hinna med chokladsnitt, hoppas de också lyckas.


Här kommer recept på de senaste bakverken (bilderna lånade från Google) 


Kokosmums: ca 20 bitar
Smet

4,5 dl strösocker
0.75 dl florsocker
1 äggvita
1,5 dl kallt vatten
1,5 msk gelatinpulver
1,5 dl kokhett vatten

Strössel
4-5 dl kokosflingor
1,5 msk kakao (kan uteslutas)

Rör ihop socker, florsocker, äggvita och det kalla vattnet i en skål. Blanda sedan ut gelatinpulvret i det varma vattnet och tillsätt detta i sockerblandningen. Vispa sedan detta med elvisp i ca 20-30 minuter. Det är en fördel om man har en elvisp med roterande bunke till detta.Blanda sedan kokos och kakao, eller bara kokos. Strö ut en del av kokosblandningen i  en rektangulär form ca 20×30 cm.
Häll smeten i formen och strö över kokos.Låt smeten stå och svalna i ungefär 2 timmar på en sval plats. Skär sedan ut små rutor som du sedan doppar i resten av strösslet. Färdigt att servera!


Kokosrutor: ca 25st 
Kakan:
100 g smör
2 st äggulor
1 st ägg
1,5 dl socker
1 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl

Topping:
2 st äggvitor
1 dl socker
2 dl kokosflingor

Smält smöret. Klä en ugnsform, ca 20x30 cm med bakplåtspapper. Sätt på ugnen på 175 grader.
Dela äggen. Lägg äggulorna i en bunke och häll vitorna i en annan. Tillsätt det hela ägget till äggulorna. Tillsätt också socker och bakpulver. Vispa med elvisp till en ljusgul pösig smet. Tillsätt mjölet och det smälta smöret, vispa snabbt ihop till en jämn smet. Bred ut smeten i ugnsformen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 10 minuter. 
Topping: vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vänd försiktigt ner sockret och kokos och rör om. Bred ut toppingen över kakan. Grädda kakan ytterligare ca 10 minuter i nedre delen av ugnen tills den får en guldgul färg. Låt svalna och skär sedan i bitar.
·      


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar